Tym razem przyjrzę się samolotowi obserwacyjnemu RWD 14b, który był produkowany w latach 1938- 1939. To górnopłat, do którego sentyment można mieć z wielu powodów. Jednym z nich są oczywiście szachownice i wykorzystanie w kampanii wrześniowej. Drugi natomiast to wspomnienie z czasów gdy był dostępny w kioskach z prasą "lata świetlne" temu i dla wielu jest wspomnieniem pierwszego sklejonego modelu z życiu.
W sumie na rynku są tylko dwie firmy, które mają RWD 14b w swojej ofercie. Prezentowany ZTS Plastyk oraz Mirage-Hobby. Ten drugi wyróżnia się bogatszymi kalkomaniami (nawet kokpit i deska z zegarami), natomiast same części co do ilości i jakości odlewu w mojej opinii nie odbiegają znacząco.
W pudełku znajdują się dwie ramki z elementami oraz owiewki, instrukcja i kalkomanie. Tradycyjnie części nie są jakości Revella, Italeri czy innych gigantów, ale wiadomo, że takie firmy tematu Czapli raczej nie podejmą, więc trzeba docenić to co jest.
Co do instrukcji to te z Pruszkowa czyta mi się najtrudniej. Mimo, że dotyczą modeli składających się zazwyczaj z małej ilości elementów to są jakieś chaotyczne i nieprecyzyjne. Owszem model się skleja w miarę intuicyjnie, ale instrukcje nie są mocna stroną tego producenta. Może dlatego, że nie są poprawiane przez dziesięciolecia od ich opracowania.
Tutaj warto podkreślić, że np. Mistercraft mimo, że schematy budowy modelu ma łudząca podobne to widać, że instrukcje są wzbogacone choćby o komentarze co do sklejania poszczególnych elementów i ich malowania. Na tym polu ZTS wypada słabiej.
Plastyk oferuje dwie wersje RWD 14b tj. w polskich i rumuńskich barwach. Kalkomanie w mojej opinii są przyzwoitej jakości. Są ciut grubsze niż te od Italeri czy Revella, ale nakłada się je równie łatwo. Najwyżej na koniec można potraktować je chemią na kalki... jednakże bez żadnych dodatkowych zabiegów nawet na bardzo nieregularnej powierzchni (spód skrzydeł) trzymają się przyzwoicie na zwykła wodę. Jedyne co, to warto je przyciąć gdyż producent zostawił sporo przezroczystego filmu dookoła oznaczeń i może to trochę komplikować sprawę.
Z racji skromnego wnętrza samolotu (tutaj w polskich samolotach z okresu drugiej wojny światowej np. "Karaś" czy "Łoś", wzorem jest firma IBG) dodałem dwóch żywicznych pilotów od PJ Production. W modelu z Pruszkowa brak jest jakichkolwiek detali wnętrza, nawet drążka sterowniczego.
Sklejając kadłub dostrzeżemy liczne nadlewki tworzywa, ale pamiętajmy, że RWD 14 b to koszt 8-9 zł...i jak za tę cenę nie jest źle.
Uważam, że najtrudniejszym momentem jest montaż skrzydła. Wsporniki mają dużo nadlewek, które trzeba usunąć, a cienkie tworzywo łatwo uszkodzić.
Podsumowując jednak warto spróbować się z Czaplą. Mało tego myślę, że w takiej cenie warto zakupić kilka egzemplarzy i będąc bogatszy o doświadczenie zobaczyć jak każdy następny jest bliższy stanowi oczekiwanemu.
Bardzo cieszę się, że dodałem postacie pilotów. Budowa wnętrza samolotu we własnym zakresie to bardzo żmudna i wymagająca praca, aczkolwiek jej wynik jest na pewno wart zachodu. Do tego jednak potrzeba dokumentacji technicznej i dużych umiejętności, bo w końcu to skala 1/72 i własnoręcznie malowane wskaźniki na kokpicie to nie lada wyzwanie.
Po sklejeniu Czapli z zwykłej ciekawości pokusiłem się o poszukanie, czy są dostępne waloryzacje foto dla tego modelu. Faktycznie, okazało się, że za około 35 zł można kupić bardzo ciekawy zestaw elementów fototrawionych.
Uszczegółowiają one nie tylko wnętrze samolotu, ale i jego poszycie. Nie planowałem budowy aż tak skomplikowanego modelu żeby po tę zestaw sięgać, ale staranniejszy karabin maszynowy by się przydał....
W sumie to model bardzo ciekawy za cenę piwa w pubie.... a potencjał olbrzymi. Widziałem na forach modelarskich zdjęcia gotowych Czapli w wykonaniu, w niczym nie sugerującym produkcji elementów w starych wyeksploatowanych formach. Można tylko pomyśleć ile godzin pracy ich autorzy poświecili na taki efekt.
GALERIA:
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - ujęcie z przodu.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - ujęcie z przodu i lewej strony.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - ujęcie z tyłu i prawej strony.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - ujęcie z góry.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - ujęcie z góry.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - zbliżenie na silnik.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - zbliżenie na postać obserwatora.
Samolot obserwacyjny RWD 14b "Czapla" - zbliżenie na podwozie.
TROCHĘ HISTORII:
RWD-14 Czapla – polski dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy z podwoziem stałym. Kadłub był w nim spawany z rur chromowo-molibdenowych i kryty blachą (przód) raz płótnem. Płat był konstrukcji drewnianej kryty sklejką oraz płótnem. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych tj. jednego stałego dla pilota i drugiego ruchomego obsługiwanego przez obserwatora.
W kampanii wrześniowej samoloty te były używane w pięciu eskadrach obserwacyjnych (13, 23, 33, 53, 63 eskadra obserwacyjna) po 7 samolotów w eskadrze.
Podczas walk użyto 49 samolotów. Zniszczeniu uległo 35, natomiast kilkanaście (źródła nie są precyzyjne) ewakuowano do Rumunii.
Podczas walk użyto 49 samolotów. Zniszczeniu uległo 35, natomiast kilkanaście (źródła nie są precyzyjne) ewakuowano do Rumunii.
DANE TECHNICZNE:
Załoga: 2 tj. pilot i obserwator/strzelec
Lata produkcji: 1938–1939
Egz.: 65 + 4 prototypy
Silnik: 9-cylindrowy silnik gwiazdowy (470 KM)
Rozpiętość: 11,9 m
Długość: 9 m
Wysokość: 3 m
Masa własna: 1153 kg
Prędkość maks.: 247 km/h
Pułap: 5100 m
Zasięg : 675 km
Lata produkcji: 1938–1939
Egz.: 65 + 4 prototypy
Silnik: 9-cylindrowy silnik gwiazdowy (470 KM)
Rozpiętość: 11,9 m
Długość: 9 m
Wysokość: 3 m
Masa własna: 1153 kg
Prędkość maks.: 247 km/h
Pułap: 5100 m
Zasięg : 675 km
Uzbrojenie
1 × karabin maszynowy wz. 33 kal. 7,92 mm
1 × karabin maszynowy Vickers F kal. 7,7 mm
1 × karabin maszynowy wz. 33 kal. 7,92 mm
1 × karabin maszynowy Vickers F kal. 7,7 mm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz