Dziś opiszę model prototypu niemieckiego działa 12,8 cm produkcji Trumpeter. Przyznam, że coraz bardziej modele tej marki stają się moimi ulubionymi. Są prostsze w budowie niż Revell, lepiej wykonane niż Italeri, a efekt końcowy zawsze daje trochę przyjemności dla oka. Trochę, bo zawsze jest uczucie, że można było lepiej...
Sturer Emil finalnie ma niecałe 14 cm (135,6 mm) długości, prawie 6 cm (56,8) wysokości i 44 mm szerokości. Łącznie mamy do dyspozycji 110 elementów do złożenia.
Jako, że nowe Revelle mają kolorowe instrukcje, Italeri kolorowe grafiki na tyle opakowania, warto zaznaczyć, że Trumpeter również nanosi poglądowe ilustracje modeli na boku pudełka.
Wewnątrz pudełka oprócz instrukcji wszystko jest starannie zapakowane w folię. Ramki każda osobno i podstawowe kalkomanie znajdują się w oddzielnych foliach. Pod względem kalkomanii to akurat Italeri zawsze uznawałem za wiodącego producenta. Chyba nikt nie rozpieszcza tak modelarzy ilością wariantów oznaczeń jak włosi.
W sumie otrzymujemy cztery ramki z plastykowymi częściami. Osobno jest podwozie i wieża pojazdu. Gumowe jednoczęściowe gąsienice również stanowią oddzielną ramkę.
Instrukcja jest wydrukowana w odcieniach szarości, ale jest bardzo intuicyjna i czytelna. Ewentualne trudności rozwiewają kolorowe grafiki rozmieszczone na bokach pudełka.
Gąsienice, jak zawsze u tego producenta zakłada się bez komplikacji. Mają na tyle zapasu, że można zasymulować ich swobodne opadanie na rolki podtrzymujące.
Wypełnienie spodu pojazdu plasteliną to już moja taka mała tradycja. Nadaje to właściwy efekt ciężkości dla pojazdów pancernych.
Elementy rozmieszczone na płytach pancerza Emila takie jak łopata, siekiera, skrzynie, cęgi itp. zgodnie z praktyką producenta również i tym razem odlano jako ich integralną część.
Samo dział 12,8 cm jest dosyć szczegółowo wykonane. Owszem nie aż tak żeby mówić o elementach foto, ale na tyle by efekt końcowy był kompromisem pomiędzy detalami modelu i kosztami produkcji elementów.
Dużym plusem modelu jest dosyć szczegółowe wnętrze pojazdu. Przedział bojowy ma rozmieszczone na ścianach pociski do działa kalibru 12,8 cm, pistolety w kaburach oraz MP40.
Trochę gorzej z podłogą pod działem... nie jest już tak dokładnie. Są prześwity.
Ogólnie elementy pasują do siebie dobrze, nie ma szczelin na łączeniach płyt.
Ogólnie elementy pasują do siebie dobrze, nie ma szczelin na łączeniach płyt.
Samo podwozie Emila wygląda już na tym etapie imponująco, a jeszcze nie wkleiłem nadbudówki i lufy.
Jedyna komplikacja jaka pojawiła mi się podczas budowy tego modelu to właśnie lufa działa, która się skrzywiła po obsadzeniu.
Nie na samym początku, ale podczas wiązania kleju. Efekt był taki, że musiałem ją odkleić i przymocować dokładniej ponownie.
Za drobny minus można uznać, że drzwi umieszczone z tyłu pojazdu mogłyby być uchylne. Ich wycinanie to już większa ekwilibrystyka, ale oczywiście do zrobienia.
Podsumowując model jest godny polecenia, a pojazd o tyle ciekawy, że prototypowy. O ogromnym potencjale bojowym działa K40 L/61 jednakże nigdy nie został wdrożony do produkcji, choć pojedyncze sztuki miały sukcesy w boju. Pojazd, którego model został zbudowany przez mnie (tj. z 521 oddziału niszczycieli czołgów) z 22 skutecznymi trafieniami na koncie (oznaczenia na lufie) został zdobyty przez wroga w Stalingradzie w styczniu 1943 r.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami od przodu pojazdu.
TROCHĘ HISTORII:
GALERIA:
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z przodu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z lewej strony.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z lewej strony i na wnętrze pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z góry na wnętrze pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z tyłu pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z prawej strony pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z przodu i prawej strony.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z przodu pojazdu.
update galerii 3-09-2020 r.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami od przodu pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami z lewej strony pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami z tyłu pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami z prawej strony pojazdu.
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami z prawej strony pojazdu (długopis dla zobrazowania skali).
Samobieżne działo przeciwpancerne 12,8 cm Sturer Emil - widok z figurkami od przodu pojazdu.
Sturer Emil (Panzerselbstfahrlafette V) - samobieżne działo przeciwpancerne zbudowane na podwoziu eksperymentalnego czołgu VK 3001 uzbrojone w działo 12.8 cm K 40 L/61.
Od sierpnia 1941 do marca 1942 firmy Rheinmetall-Borsig i Henschel wyprodukowały dwa prototypy tego pojazdu, które w połowie 1942 roku zostały skierowane na front wschodni. Oba niszczyciele odniosły tam spore sukcesy jednak zrezygnowano z ich produkcji na korzyść czołgu ciężkiego PzKpfw VI Tiger.
Dane techniczne:
Producent: Rheinmetall-Borsig i Henschel
Typ pojazdu: niszczyciel czołgów
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 5 (dowódca, celowniczy, dwóch ładowniczych, kierowca)
Produkcja: 2 egzemplarze
Silnik: benzynowy Maybach HL 116 6-cylindrowy 300 KM
Pancerz: 15 – 50 mm
Długość: 9,7 m
Szerokość: 3,16 m
Wysokość: 2,7 m
Masa: 35 ton
Prędkość: 25 km/h (po drodze) /23 km/h (w terenie)
Uzbrojenie:
1 x armata 12,8 cm K 40 L/61 kal. 128 mm (zapas amunicji – 15 - 18 szt.)
1 x karabin maszynowy MG 34 (zapas amunicji – 600 szt.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz