Model bardzo popularnego transportera amerykańskiego z czasów drugiej wojny światowej. Warto dodać, że M3A1 znajdowały się również na uzbrojeniu Polskiej Armii i służyły przede wszystkim w pancernych pułkach rozpoznawczych dywizji piechoty.
Zacznę od zalet. Model ma całkiem sporo detali. Jest to szczególnie odczuwalna zaleta, gdy wybierzemy wersję z otwarta plandeką. W samochodzie montujemy wtedy siedzenia dla żołnierzy, skrzynki i ładunki oraz karabiny maszynowe na ramie pojazdu. Z tyłu pojazdu również przyklejmy wyposażenie.
Model wydaje się być przywozicie, jak na te skale, odwzorowany. Oprócz otwartego dachu można również zostawić otwarte drzwi kierowcy. Niby drobiazg ale pozwala na większe pole manewru jeśli chodzi np. o wpasowanie modelu w dioramę i konkretną scenę. Dodam jeszcze, że otwarta wersja SCOUT CAR’a ma imitację zwiniętej plandeki na ramie (patrz zdjęcia), więc o to też zadbano.
Minus to obsługa. O ile dobrze pamiętam w pudelku były dwie postacie. Wykonanie na poziomie bardzo niskim. Skala w stosunku do transportera niewspółmierna. Kierowca ledwo co mieści się w kabinie a i tak głowa mu wystaje ponad zarys karoserii. Druga postać ma pozę stojącą i przyznam szczerze, że szkoda na nią czasu. Odlew kiepski. Wiem, ze w skali 1/72 nie można wymagać zbyt wiele, ale skoro w zestawach samych figurek można to i tutaj się da. Ewentualnie może nie dawać takich dodatków wcale…
Podsumowując: Model warty polecenia. Transporter ma sporo do zaoferowania jak na swoja cenę (detale oraz kilka opcji montażu). Figurki można sobie odpuścić i najlepiej zastąpić je czymś przyzwoitym. Ja dodałem piechotę „U.S. Infantry” marki Italeri (nr 6120). Figurki mają około 23 mm, więc malowanie to jednak wyzwanie.
Wersja SCOUT CAR z rozciągniętym dachem wydaje się także ciekawa, tylko skoro środek jest atrakcyjnie zagospodarowany to po co go zakrywać? Plandekę przykleiłbym tylko w drugim modelu M3A1. Mimo męczenia się z figurką kierowcy nie żałuję. Efekt końcowy nie powala ale moim zdaniem jest zadowalający.
Galeria:
Trochę historii:
M3 Scout Car to amerykański kołowy transporter opancerzony z okresu II wojny światowej.
Po raz pierwszy pojazdy został użyty bojowo w 1941 roku w czasie walk na Filipinach. Na przednim zderzaku znajdował się szeroki wałek mający zapobiegać grzęźnięciu w miękkim gruncie. Chłodnica chroniona była przez ruchome stalowe żaluzje a pod tylnym zderzakiem znajdowały się schowki na narzędzia i części zamienne.
Po raz pierwszy pojazdy został użyty bojowo w 1941 roku w czasie walk na Filipinach. Na przednim zderzaku znajdował się szeroki wałek mający zapobiegać grzęźnięciu w miękkim gruncie. Chłodnica chroniona była przez ruchome stalowe żaluzje a pod tylnym zderzakiem znajdowały się schowki na narzędzia i części zamienne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz