HARMONOGRAM PRACY:
28 września 2016 r. – otwarcie modelu
29 września 2016 r. – budowa modelu
30 września 2016 r. – nakładanie kalkomanii i malowanie detali
3-4 października 2016 r. – malowanie figurek i zakończenie modelu
28 września 2016 r. – otwarcie modelu
29 września 2016 r. – budowa modelu
30 września 2016 r. – nakładanie kalkomanii i malowanie detali
3-4 października 2016 r. – malowanie figurek i zakończenie modelu
OPIS:
Dziś na warsztacie model czołgu dowodzenia o oznaczeniu Sd.Kfz. 265 z serii „Wrzesień 1939″.
Model należy do serii tzw. szybkich do złożenia, czyli składa się z niewielu części. Sporo elementów odlanych jest razem w jednym kawałku (np. napęd). Firma First to Fight przyzwyczaiła nas już do tego, że z pozoru uproszczone modele można wyprodukować z taką jakością, że mimo notorycznych opóźnień w wydawaniu nowych modeli, nawet najwięksi malkontenci przyznają, iż warto było czekać.
Model należy do serii tzw. szybkich do złożenia, czyli składa się z niewielu części. Sporo elementów odlanych jest razem w jednym kawałku (np. napęd). Firma First to Fight przyzwyczaiła nas już do tego, że z pozoru uproszczone modele można wyprodukować z taką jakością, że mimo notorycznych opóźnień w wydawaniu nowych modeli, nawet najwięksi malkontenci przyznają, iż warto było czekać.
Producent od samego początku drukuje zarówno instrukcję montażu jak i malowania na pudełku. Jest to oczywista oszczędność, ale w przypadku drobniejszych elementów (np. modele dział) jest to też spore utrudnienie dla modelarzy. Trudno na maleńkim obrazu rozpracować jak element mający kilka milimetrów ma być obrócony przed przyklejeniem. Bez poszperania w Internecie nie da rady.
W pudełku mamy dwie ramki z nie wleką ilością części oraz zestaw kalkomanii. Zestaw oznaczeń jest podwójny (wykorzystuje się 3 z 6 kalkomanii), co jest miłym zaskoczeniem. Producent zapewne ma jeden kartonik pasujący do wielu modeli, a modelarz ma zapas na wypadek uszkodzenia kalkomanii. Zapas się przyda, bo w przypadku serii „Wrzesień 1939″ bardzo łatwo się one rwą przy nakładaniu.
Elementy są bardzo dobrze spasowane i ładnie odlane. Do środka standardowo dodałem obciążenie. Modele z serii „Wrzesień 1939″ nie mają zbyt wielu „alternatywnych” opcji montażu, ale są świetną bazą do własnych pomysłów. Ja przeciąłem właz z boku czołgu i wkleiłem go jako częściowo otwarty.
Jak już wspominaniem wcześniej, cały napęd jest wykonany w jednym kawałku. Odpada zatem najbardziej mozolna praca w pancerce, czyli klejenie ogniw. Mimo tego uproszczenia gąsienice prezentują się przyzwoicie.
…Wiem, że gaśnica nie powinna być czerwona. Widać ją z daleka w warunkach bojowych. Próbowałem z kolorem szarym w różnych odcieniach i z zielenią również – niestety czerwony prezentuje się najlepiej, więc wygrał… mimo braku uzasadnienia historycznego.
Antena to improwizacja z cienkiego drutu – to początki z tym pomysłem dlatego kilka kwestii widzę do dopracowania np. punkt styczności z modelem…
GALERIA ZESTAWU:
TROCHĘ HISTORII:
Kleiner Panzerbefehlswagen (Sd.Kfz. 265) – to nowy rodzaj pojazdu przeznaczonego do dowodzenia formacjami pancernymi na polu walki. Projekt wozu wykonały w 1935 zakłady Kruppa. Czołg dowodzenia wykonano na podwoziu czołgu Panzerkampfwagen I Ausf. A. Produkcję zakończono w roku 1938.
Czołg zamiast wieży posiadał specjalnie skonstruowaną nadbudowę w formie prostopadłościanu stanowiącą pomieszczenie dla członków załogi. Dzięki temu uzyskano dodatkową przestrzeń dla dowódcy, stolika do pracy z mapami oraz dla radiostacji. Wejście do czołgu znajdowało się po lewej stronie nadbudówki w postaci dwu-skrzydłowych drzwiczek ze szczeliną obserwacyjną.
Czołgi te wzięły udział w Kampanii wrześniowej w 1939. Część czołgów później przebudowano na ambulanse pancerne – Sanitatskraftwagen I.
Dane techniczne:
Załoga: 3 osoby, dowódca, kierowca i radiooperator
Silnik: 6-cylindrowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 100 KM
Pancerz: spawany i nitowany z płyt walcowanych, stalowych 6-13 m
Długość: 4,42 m
Szerokość: 2,06 m
Wysokość: 1,99 m
Masa: 5,88 t (całkowita)
Prędkość: maks. 40 km/h (na drodze)
Zasięg: 170 km (na drodze) / 115 km (w terenie)
Załoga: 3 osoby, dowódca, kierowca i radiooperator
Silnik: 6-cylindrowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 100 KM
Pancerz: spawany i nitowany z płyt walcowanych, stalowych 6-13 m
Długość: 4,42 m
Szerokość: 2,06 m
Wysokość: 1,99 m
Masa: 5,88 t (całkowita)
Prędkość: maks. 40 km/h (na drodze)
Zasięg: 170 km (na drodze) / 115 km (w terenie)
Uzbrojenie:
1 x karabin maszynowy MG 13 lub MG 34 kal. 7,92 mm (zapas amunicji – 900 szt.)
1 x karabin maszynowy MG 13 lub MG 34 kal. 7,92 mm (zapas amunicji – 900 szt.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz