Ciężarówka Praga + działo przeciwlotnicze Flak 30 (FtF)




HARMONOGRAM PRACY:20 maja 2017 r. – otwarcie modeli (dwa egz. ciężarówki Praga oraz zestaw dział flak 30)
21 maja 2017 r. – budowa podwozia ciężarówki z otwartą skrzynią
22 maja 2017 r. – zakończenie budowy modelu Praga RV
26-27 maja 2017 r. – budowa dwóch modeli dział Flak 30
1-2 lipca 2017 r. – budowa ciężarówki Praga RV z plandeką
29 lipca 2017 r. – galeria zdjęć ukończonych modeli

OPIS:
W tym wątku powstaną dwie ciężarówki Praga RV. Jedna w wersji z plandeką i jedna odkryta. Obie w malowaniu niemieckim.

Zawartość pudełka z modelem Praga RV.
Zawartość zestawu Flak 30.
 Producent przyzwyczaił nas już do dwóch zasad w modelach serii Wrzesień 1939:
1. Instrukcja montażu jest nadrukowana na tyle pudełka i nie dołącza się wersji papierowej, ani nie drukuje większego formatu w załączonym zeszycie.
Plus jest taki, że schemat został ostatnio uzupełniony o numery części. Owszem jest ich mało, ale są drobne ze względu na skalę i czasem podobne, więc u poczatkujących o pomyłkę łatwo.
2. Pojazdy w malowaniu polskim nie posiadają żadnych kalkomanii. Do wersji niemieckiej modeli wykorzystałem kalkomanie pozostałe z innych modeli a jeden krzyż musiałem namalować pędzlem.



Budowa podwozia ciężarówki.

 Model skleja się przyjemnie. Mimo ograniczonej ilości części jest dosyć dokładnie odwzorowany. Części dobrze do siebie pasują.


Wnętrze kabiny i skrzynia ładunkowa.

Bardziej dociekliwi zauważą, że w pośpiechu druga Praga (kryta) ma źle wklejone błotniki…. no cóż za gapowe się płaci. Błotniki nie są symetryczne a pośpiech w modelach to najgorsze co może być. Na odklejanie już było za późno.



Sklejone dwie wersje Pragi RV.
Nie udało mi się znaleźć pasującej figurki kierowcy, ale myślę, że można by się pokusić o taki zabieg na przyszłość w kolejnym egzemplarzu, bo model jest bardzo ciekawy. Szczególnie ciężarówka z zakrytą skrzynią ładunkową.



Sklejone działa przeciwlotnicze Flak 30.
Działa przeciwlotnicze Flak 30 składa się bardzo łatwo. Części są dosyć drobne i delikatne (szczególnie długa i cienka lufa). Trzeba uważać przy wycinaniu z grubej ramki, by gdzieś nie odprysnęły… Lufa jest ruchoma.



Zestaw figurek, z którego korzystałem.

Do uzupełninia zestawu wybrałem kilka figurek marki Orion z zestawu „German WW2 panzer soldiers set 1″. Bardzo gorąco polecam ten zestaw jest tam wiele przydatnych figurek w różnorodnych pozach, które znajdą zastosowanie przy wielu modelach.

GALERIA ZESTAWU:



Modele ciężarówek Praga RV wraz z działami Flak 30 oraz figurkami.

Pomalowane modele wraz z figurkami – drugie ujęcie.

Zbliżenie na figurki części obsługi.

TROCHĘ HISTORII:
(Cz. 1. Ciężarówka PRAGA RV)
Początki:
W 1907 r. doszło do połączenia Fabryki Maszyn „Prvni ceskomoravska tovarna na stroje” z wytwórnią znanego automobilisty barona Frantiska Ringhoffera. W wyniku fuzji powstała „Praska tovarna na automobily”, a w 1908 roku zmontowane zostało pierwsze sześć samochodów osobowych na licencji Isotty Frascini a już w 1911 powstały pierwsze własne konstrukcje ciężarówek z przyczepą o nazwie Praga V o ładowności 4 i 5 ton.
W latach 1935 – 1939 firma Praga produkowała na rzecz Wehrmachtu ciężarówki Praga RV 6×4. Łącznie w tych latach do Niemiec wysłano ok. 2000 sztuk. 

Dane techniczne:
Długość: 5690 mm
Szerokość: 2000 mm
Masa własna: 3800 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Zużycie paliwa: 35 l/100 km
Moc silnika: 68 KM

(Cz. 2. Działo przeciwlotnicze Flak 30)
2 cm Fliegerabwehrkanone 30 – niemieckie automatyczne działo przeciwlotnicze kalibru 20 mm. Armata 2 cm Flak 30 została skonstruowana w zakładach Rheinmetall-Borsig.  2 cm Flak 30 był zasilany z 20 nabojowych magazynków pudełkowych, co wiązało się z niską szybkostrzelnością. Ponadto armaty tego typu często się zacinały. W rezultacie od 1940 roku armaty 2 cm Flak 30 były zastępowane nowymi 2 cm Flak 38.




Brak komentarzy: