Pierwsze modele (<2010) - stąd brak zdjęć "in box" i relacji z budowy.
Krótki opis:
Bez wątpienia największy model jaki składałem. Su-34 to spory gabarytowo naddźwiękowy rosyjski wielozadaniowy myśliwiec bombardujący z dwoma miejscami dla pilota i nawigatora obok siebie. Dosyć niespotykana sprawa to drzwi na „zaplecze” w kabinie. Generalnie samolot jest pod wieloma względami ciekawy. Postaram się wymienić kilka dla mnie interesujących cech.
Po pierwsze sylwetka. Garb za kabiną oraz podwójne koła trochę kojarzą się z Concordem…a na pewno podkreślają masę własną samolotu (koła) i właściwości aerodynamiczne (kształt kabiny). Po drugie dosyć nietypowy tył z radarem ostrzegania przed atakiem w tzw. żądle. Dodatkowo spora rozpiętość skrzydeł i dosyć duża ilość uzbrojenia podwieszona pod węzły transportowe. To wszystko sprawia, ze model może się podobać.
Z jednej strony nie jest to ani kontrowersyjny kształt kadłuba jak np. F-117 Nighthawk, ani też bardziej finezyjny jak f-15 Eagle ma jednak coś w sobie, że korci. Taki sobie duży brzydal, który budzi respekt nawet w skali. Swoją drogą chyba dobrze, że produkcja mocno kuleje, bo to naprawdę maszyna robiąca ogromne wrażenie jeśli pomyśleć jaki zasięg i potencjał zniszczenia ma.
W kwestii montażu modelu i urozmaicenia wyglądu nie pamiętam aby były jakieś opcje poza możliwością zamontowania wysięgnika do tankowania w powietrzu. Szyba raczej bez możliwości zmiany położenia. Nie pamiętam by cokolwiek było przewidziane przez producenta jako ruchome ale to model sprzed trzech lat, więc coś mogło mi wylecieć…
Podsumowując: Model „brzydala” tylko dla chętnych – nie ma polotu. Są na pewno inne, które ładniej się prezentują na półce. Po prostu duży nowoczesny myśliwiec/bombowiec. Dla jednych fajny dla innych nudny. To typ, który albo spodoba się od razu albo nigdy..
Galeria:
Trochę historii:
Su-34 – naddźwiękowy rosyjski wielozadaniowy myśliwiec bombardujący i bombowiec taktyczny. Prototyp opracowany jeszcze w Związku Radzieckim na bazie dwumiejscowego myśliwca Su-27.
Zmiany w stosunku do Su-27 wynikają z przeznaczenia samolotu. Całą kabinę umieszczono wewnątrz tytanowej skrzyni o grubości ścian 17 mm, gdyż wykonując swe typowe zadanie bojowe samolot leci na małej wysokości w warunkach silnego ognia przeciwlotniczego. Samoloty posiadają wzmocnione podwozie ze zdwojonymi kołami głównymi (jedno za drugim), wyższy i pełniejszy garb za kabiną, większe żądło wystające z tylu pomiędzy silnikami, które mieści stację radiolokacyjną obserwacji tylnej półsfery. Kabina, z fotelami wyrzucanymi ustawionymi obok siebie, jest pierwszą tak komfortową w rosyjskich samolotach tej klasy. Jest wysoka i przestronna – pilot może wstać z fotela i całkowicie się wyprostować. Z tyłu znajduje się niewielki przedział mieszczący kuchenkę, toaletę oraz apteczkę. Piloci wsiadają do kabiny od dołu, wchodząc po drabince umieszczonej za przednim podwoziem.
Zmiany w stosunku do Su-27 wynikają z przeznaczenia samolotu. Całą kabinę umieszczono wewnątrz tytanowej skrzyni o grubości ścian 17 mm, gdyż wykonując swe typowe zadanie bojowe samolot leci na małej wysokości w warunkach silnego ognia przeciwlotniczego. Samoloty posiadają wzmocnione podwozie ze zdwojonymi kołami głównymi (jedno za drugim), wyższy i pełniejszy garb za kabiną, większe żądło wystające z tylu pomiędzy silnikami, które mieści stację radiolokacyjną obserwacji tylnej półsfery. Kabina, z fotelami wyrzucanymi ustawionymi obok siebie, jest pierwszą tak komfortową w rosyjskich samolotach tej klasy. Jest wysoka i przestronna – pilot może wstać z fotela i całkowicie się wyprostować. Z tyłu znajduje się niewielki przedział mieszczący kuchenkę, toaletę oraz apteczkę. Piloci wsiadają do kabiny od dołu, wchodząc po drabince umieszczonej za przednim podwoziem.
Ciekawostka: Z tyłu samolotu, w tzw. żądle, znajduje się radar ostrzegania przed atakiem rakietowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz