Tym razem skleję model o skrajnych opiach tj. ciężarówki Kfz. 305 marki Roden. Na forach modelarskich znajdziemy o nim wpisy zarówno jako o najlepszym Oplu dostępnym na rynku jak i te krytykujące druzgocąco niemiecką ciężarówkę - stąd ciekawość by wyrobić sobie własne zdanie na ten temat. Szczególnie, że pole do popisu w zakresie wersji wykonania i malowania jest ogromne.
Producent zaproponował sporo wersji malowania samochodu dla różnych formacji wraz z stosownymi kalkomaniami. To pierwszy plus modelu.
Dodam, że prawdą jest ich zły rozmiar w stosunku do modelu i ich "delikatność" (łatwo się rwą).
Dodam, że prawdą jest ich zły rozmiar w stosunku do modelu i ich "delikatność" (łatwo się rwą).
Szczególnie tablice rejestracyjne wymagają węższego przycięcia, tak by zmieściły się we wskazanym w instrukcji miejscu np. pomiędzy hakami z przodu pojazdu. Warto przyciąć je od razu (na sucho), bo ewentualne korekty mokrych tablic to ekwilibrystka...
W pudełku znajdują się trzy prezentowane powyżej ramki z częściami. Elementy wydają się być dobrze wykonane i na pierwszy rzut oka nie mają zbyt dużo nadlewek.
Kolejnym plusem modelu jest naniesienie na przezroczysty film imitujący oszklenie kabiny linii cięcia. Revell i Italeri mogliby podpatrzeć taki pomysł i wdrożyć u siebie…
Mimo tego uproszczenia wpasowywanie szybek do kabiny to jeden z najtrudniejszych etapów budowy modelu. Nie tylko chodzi o to, że szybki są małe i trudne do wklejenia w odpowiednie otwory, ale też bardzo łatwo ubrudzić jej nadmiarem kleju....
Oprócz wymienionych wyżej elementów w pudełku znajdziemy instrukcję montażu i malowania modelu.
Jak wspominałem potencjał możliwych wersji ciężarówki jest duży i wyboru najlepiej dokonać na samym początku.
Jak wspominałem potencjał możliwych wersji ciężarówki jest duży i wyboru najlepiej dokonać na samym początku.
Zaczynam i już pierwszy mój błąd w budowie modelu - to montaż niewyciętego z obręczy wiatraka silnika... Faktycznie instrukcja jasno pokazuje, że wklejamy tylko środkowy element części 19A, a reszta jest do obcięcia... Pospiech bywa zgubny...
Silnik ogólnie jest trudny, ale jest też ogromną zaletą tego modelu. Za niewielkie pieniądze otrzymujemy możliwość otwarcia maski i pokazania wnętrza. Konkurencja o tym nie pomyślała (patrz Ciężarówka Opel Blitz Kfz. 305 (Italeri) i Ciężarówka Opel Kfz. 305 AMBULANCE (Italeri) ).
Kończąc wywód na temat silnika dodam tylko, że najtrudniejszy do wklejenia jest element 57A - jest mikroskopijnych rozmiarów.
W tym miejscu watek rozbijam na dwie części rozgraniczające budowę różnych wersji ciężarówek. Pierwszej z rozwiniętą plandeką na pace i drugiej z dachem złożonym oraz żołnierzami siedzącymi na ławach.
Część 1.
Ciężarówka Opel Blitz Kfz.305 503 batalionu czołgów ciężkich. Normandia, lipiec 1944 r.
W tym miejscu watek rozbijam na dwie części rozgraniczające budowę różnych wersji ciężarówek. Pierwszej z rozwiniętą plandeką na pace i drugiej z dachem złożonym oraz żołnierzami siedzącymi na ławach.
Część 1.
Ciężarówka Opel Blitz Kfz.305 503 batalionu czołgów ciężkich. Normandia, lipiec 1944 r.
Kolejną zaleta modelu, po dosyć szczegółowym silniku, jest wnętrze kabiny kierowcy. Jest całkiem dokładne jak na skalę 1/72 i niską cenę modelu (oprócz drążków skrzyni biegów są tutaj zegary, wskaźniki, a nawet pedały).
Model oferuje dwie wersje skrzyni ładunkowej. Plandekę rozwiniętą i złożoną z widocznymi ławami dla piechoty.
Model oferuje dwie wersje skrzyni ładunkowej. Plandekę rozwiniętą i złożoną z widocznymi ławami dla piechoty.
Na tym etapie już trzeba wiedzieć którą wersję budujemy. U mnie na pierwszy ogień idzie ciężarówka z działań w Normandii w lipcu 1944 roku, ale zamierzam też zbudować drugi model Opla 18-stego batalionu inżynierów /patrz część 2/.
Ze względu na dosyć plastyczny i cienki materiał w pierwszym modelu zaryzykowałem wycięcie i otwarcie maski. Do ciężarówki dodam dwie figurki Oriona.
W tej wersji Opel będzie miał zakrytą pakę. Natomiast druga ciężarówka będzie miała zakryty silnik, ale złożoną plandekę i będzie przewoziła niemieckich żołnierzy.
Mimo pewnych trudności (wynikających jednak raczej z uchybień w warsztacie) model polecę. Jego ostateczny kształt to kwestia wykonania, natomiast potencjał jest duży. Koncentrując się szczególnie przy silniku i oszkleniu można zbudować naprawdę fajny model.
Mam nadzieję, że wersja z prostszym szarym malowaniem i zważywszy na nabyte doświadczenie z pierwszym egzemplarzem wyjdzie mi lepiej. Jej efekty na pewno zamieszczę poniżej.
Podsumowując: za dwadzieścia kilka złotych nie da się nabyć nic lepszego, a obawiam się, że i za dwa razy więcej będzie trudno o lepszy model. Poniżej zamieszczam zdjęcia sklejonego Opla.
Galeria 1 - Kfz. 305 z figurkami (503rd schwere Heeres Panzer Abteilung).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu (Normandia, 1944 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z lewej strony (Normandia, 1944 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z tyłu (Normandia, 1944 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z tyłu i prawej strony (Normandia, 1944 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z prawej strony (Normandia, 1944 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu (Normandia, 1944 r.).
Część 2.
Ciężarówka Opel Blitz Kfz.305 18 batalionu inżynierów 18 dywizji zmotoryzowanej. Litwa, czerwiec 1941 r.
Kwestię budowy silnika ciężarówki pominę z racji jej opisu w części pierwszej i przejdę od razu do podwozia. Jest ono całkiem przyzwoicie uszczegółowione: jest wał napędowy, zawieszenie i układ wydechowy.
Na ramie we wnęce pod skrzynią ładunkową znalazło się też koło zapasowe.
Model generalnie nie jest łatwy w budowie i wymaga sporo cierpliwości i umiejętności dlatego polecam go raczej osobom z większym doświadczeniem. Jako pierwszy model może zniechęcić do tego hobby, a szkoda by było.
Uważam, że warto drobniejsze elementy pomalować jeszcze w ramce, a po sklejeniu je już tylko poprawić .
Również kabina kierowcy okazuje się wyzwaniem. Samo sklejenie jej wnętrza nie jest trudne, ale złożenie jej bryły to już trochę więcej zabawy...
Podobnie wklejenie szyb nie jest łatwe. Szczególnie do cienkich ramek okien w drzwiach. Bardzo łatwo o pobrudzenie szyb klejem.
Po sklejeniu karoserii pojazdu zostają już tylko łatwe zadania. Samą skrzynię ładunkową skleja się szybko i właśnie dlatego warto ją jakoś urozmaicić. Do tego celu wybrałem niewykorzystane figurki z modeli transportera półgąsienicowego Sd. Kfz. 251 od firmy Plastic Soldier Company (patrz Transporter Sd.Kfz. 251/2 (PSC) , Transporter Sd.Kfz. 251/7 (PSC) , Transporter Sd.Kfz. 251/9 (PSC) , Transporter Sd.Kfz. 251/10 (PSC) , Transporter Sd.Kfz. 251/16 (PSC) i wkrótce najliczniejszy Sd.Kfz. 251/1). Anglicy nie pożałowali figurek do tych modeli.
Powyżej załączam zdjęcia ze stopniowego dodawani figurek do modelu, a poniżej z kompletem załogi.
Podsumowując, model jest bardzo dobry, ale i bardzo wymagający. Porywanie się na niego z zamiarem szybkiej budowy to duży błąd. Model daje spore pole do interpretacji np. uchylenie maski z widokiem na silnik, zwinięty lub rozłożony dach, przewożenie wyposażenia lub żołnierzy piechoty etc.
Żałuję w sumie dwóch rzeczy tj. zbyt małej ilości czasu jaki mu poświęciłem, przez co model ma wiele wad w wykonaniu, oraz braku pomysłu na kierowcę...
Produkt Roden'a jest godny polecenia, ale tylko modelarzom z doświadczeniem. Początkujący powinni raczej sięgnąć po model Italeri (patrz Ciężarówka Opel Blitz Kfz. 305 (Italeri) ).
Galeria 2 - Kfz. 305 z figurkami (18 th Engineer Battalion, 18th Infantry Division).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu i lewej strony pojazdu, ujęcie 1 (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu i lewej strony, ujęcie 2 (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z lewej strony pojazdu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z tyłu pojazdu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z tyłu i prawej strony pojazdu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu i prawej strony pojazdu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z przodu pojazdu (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z góry, ujęcie 1 (Litwa, 1941 r.).
Opel Blitz Kfz. 305 wraz z figurkami - widok z góry, ujęcie 2 (Litwa, 1941 r.).
TROCHĘ HISTORII:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz