Działo 88 mm FLAK 18 (Hasegawa)






HARMONOGRAM PRACY:

12-13 maja 2016 – montaż tylnego modułu transportowego
17 maja 2016 – drugi moduł podwozia (przedni)
19 maja 2016 – montaż działa
20 maja 2016 – montaż ramion podstawy
24 maja 2016 - detale i nakładanie kalkomanii
25 maja 2016 – zakończenie projektu
OPIS:
W pudełku mamy dwie większe i dwie mniejsze ramki z elementami, kalkomanie i instrukcję.
Duże ramki to elementy działa oraz klika figurek (niskiej jakości). Mniejsze, to głownie dodatki takie jak amunicja, podstawki do figurek i drobniejsze elementy działa. Figurki są, w mojej opinii, słabo wykonane. Ich sylwetki mają małonaturalne proporcje, a hełmów nie skomentuję wcale…

Zawartość pudełka 88-mki.
Na plus zaliczam przemyślane umiejscowienie drobnych elementów umożliwiające ich wygodne malowanie jeszcze w ramce. Nie każdy producent tak robi. Łączenia elementów z ramką są rozsądnie rozplanowane i nie jest ich zbyt dużo.
Montaż „podwozia” do FLAK 18.
Niestety nie jest idealnie. Za minus uznaje małoelastyczny twardy plastyk, trudniejszy w obróbce niż pancerka Revell’a, czy nawet Italeri. Porównałbym go raczej do ukraińskiego Unimodel’a. O ile dobrze pamiętam Zvezda (Działo 88 mm FLAK 36/37 (Zvezda)) też była przyjemniejszym materiałem do pracy.
Gotowe elementy „podwozia” do działa 88 mm marki Hasegawa.
Część elementów wyposażenia (liny, młoty etc.) zostały wykonane jako osobne elementy do przyklejenia, ale są też elementy wyposażenia wtopione w nadkola „podwozia” działa.
Działo 88 mm FLAK 18 bez podstawy.
Instrukcja ma niestety dwa felery. Po pierwsze, jako główna barwa są podane dwie alternatywne farby i jedna z nich nie zgadza się z legendą. Analizując opisy oznaczeń jest to ewidentnie „olive drab”, czyli H52, a w opisie malowania podane jest H32…
Po drugie Hasegawa podaje bardzo enigmatyczną informację o kalkomaniach. Owszem nie ma ich dużo, ale trzeba się wzorować na zdjęciu z pudelka i grafikach wyszukanych w intrenecie, bo instrukcja w tej kwestii jest małoczytelna.
Gotowe elementy działa przed złożeniem.
Podsumowując, FLAK 18 to model wymagający ze względu na drobne elementy, ale finalnie cieszy oko. Działo ma pełną regulacje obrotu w poziomie i sporą regulację kąta nachylenia lufy.
Zaleta to bezklejowy montaż podwozia do wersji transportowej, który w każdej chwili można odpiąć i rozłożyć ramiona podstawy uzyskując działo w pozycji strzału. Polecam.
Działo FLAK 18 w wersji transportowej po złożeniu.

GALERIA ZESTAWU:

Działo FLAK 18 holowane przez ciągnik artyleryjski Sd.Kfz.7 – ujęcie lewej strony.

Działo FLAK 18 holowane przez ciągnik artyleryjski Sd.Kfz.7 – ujęcie prawej strony.


Zbliżenie na działo FLAK 18 holowane przez ciągnik.
TROCHĘ HISTORII:
Flak 18 – niemieckie działo przeciwlotnicze z okresu II wojny światowej. „Flak” to w języku niemieckim skrót od słów „Flugabwehrkanone” – działo przeciwlotnicze.
W wojsku niemieckim były one popularnie znane jako „Acht-Acht” (osiem-osiem – od oznaczania kalibru 88 mm).
Armata 8,8 cm Flak 18 została zbudowana na łożu krzyżowym, co pozwalało na ostrzał we wszystkich kierunkach. Dzięki składanym ogonom łoża, do celów transportowych, możliwe było podniesienie działa na podwozie kołowe. W zawiązku z dużym ciężarem własnym armata ta musiała być jednak holowana przez duże ciągniki. Standardowym ciągnikiem dla 88-ki był Ciągnik artyleryjski Sd.Kfz.7 (Revell).
Dane techniczne:
Kaliber: 88 mm
Długość: 7620 mm (bojowa)
Szerokość: 5140 mm (bojowa)
Wysokość: 2100 mm (bojowa)
Masa:  5000 kg (bojowa)  / 7000 kg (marszowa)
Kąt ostrzału: -3° do +85° (w pionie) /  360° (w poziomie)
Szybkostrzelność: 15-20 strz./min
Obsługa: 10-11osób

Brak komentarzy: