Samochód pancerny Kfz.13 (FtF)





HARMONOGRAM PRACY:11 marca 2016 r. – otwarcie modelu
12 marca 2016 r. – montaż samochodu
15 marca 2016 r. – montaż karabinu maszynowego MG 13 kal. 7,92 mm. oraz akcesoriów
16 marca 2016 r. – nakładanie kalkomanii
17 i 21 marca 2016 r. – malowanie figurek obsługi i zakończenie pracy
OPIS:
Model marki First to Fight z serii „Wrzesień 1939″ w skali 1:72. Standardowo do modelu dołączona jest gazetka z rysem historycznym oraz instrukcja malowania. Jest to dobry zabieg, bo obrazki na tyle pudełka są często mało czytelne i schemat malowania w formacie A4 jest pomocny. Co do instrukcji montażu w tym przypadku nie trzeba się posiłkować zdjęciami w dużej rozdzielczości ze strony producenta. Model jest dosyć łatwy w budowie, a części sporych (jak na skalę 1:72) rozmiarów.

Uproszczona instrukcja malowania na tyle pudełka wraz ze sposobem montażu samochodu.
Pierwsze wrażenie po rozpakowaniu pudelka jest bardzo dobre - części są dokładnie wykonane jak na swoją skalę, a jak na serię tzw. modeli uproszczonych to elementy są wręcz na bardzo wysokim poziomie.

Zawartość pudełka.
W pudełku mamy dwa kawałki ramek. Pisze „kawałki” bo ewidentnie pochodzą z większych ram. Możliwe, że dzielą je z podobnym w budowie Kfz.14. Poza tym: wykałaczka, tradycyjnie wyschnięty klej oraz kalkomanie.
Sam model składa się dosyć łatwo i szybko. Ja w swoim Kfz.13 postanowiłem dociążyć miejsce silnika. Dzięki temu model staje się bardziej stabilny i trochę bardziej realistyczny. Nie przewraca się od byle podmuchu wiatru…

Dodatkowe obciążanie samochodu.
Wnętrze pojazdu jest bardzo minimalistycznie wykonane. Brak kalkomanii zegarów, a nawet zakreślenia ich na desce rozdzielczej. Dźwignia zmiany biegów również jest potraktowana bardzo umownie… Pretensji nie można o to mieć, bo model jest przeznaczony do gier strategicznych, a że seria jest na tyle dobra, iż ciekawi początkujących modelarzy… Ponadto i tak za dosyć niską cenę dostajemy finalnie ciekawy pojazd.
Wnętrze samochodu pancernego Kfz.13.



Podwozie, jak na mocno uproszczony model, jest ciekawie zrobione. Może nie powala detalami, ale też nie wygląda tandetnie. Jest wał napędowy, są resory – w sumie socjalne minimum spełniono. Z drobnostek brakuje mi rury wydechowej…
Nadmienię tylko, że dosyć trudne jest wycinanie resorów. Elementy są bardzo delikatne, a ramka stosunkowo gruba, więc o ułamanie bardzo łatwo.

Podwozie samochodu Kfz.13.
Po sklejeniu podwozia zostaje nam już tylko do złożenia MG13 wraz z osłoną, skrzynie i inne detale.

Kfz. 13 bez kalkomanii i uzbrojenia.
Za słaby punt modelu uznaje kalkomanie. Są bardzo delikatne. Należy je zupełnie inaczej traktować niż te od Revell’a lub Italeri. Wymagają minimum wody i są dużo mniej trwałe niż wspominanie wcześniej. Zbyt długie moczenie powoduje nadmierne zmiękczenie i dosłownie rwanie się od dotyku. Szczęśliwie miałem zapas z 6-RAD od Italeri (inaczej pozostaje tylko malowanie symboli).
PODSUMOWANIE ORAZ GALERIA UKOŃCZONEGO ZESTAWU:
Podsumowując, model jest bardzo udany. Oprócz ciekawego samochodu pancernego mamy satysfakcję, że w cenie przeciętnego modelu w skali 1:72 możemy sobie kupić trzy takie i je do woli zwaloryzować. Ja w swoim modelu dodałem jedynie obciążenie w miejscu silnika i łopatę na tyle samochodu, ale pole do manewru jest spore (dodatkowe zasobniki, broń załogi etc.).
Standardowo do modelu dodałem dwie figurki obsługi. Figurki pochodzą również z serii „Wrzesień 1939″ z zeszytu pt. „Dowództwo niemieckie”.

Samochód Kfz. 13 – ujęcie tyłu i prawego boku.

Samochód Kfz. 13 – ujęcie przodu.

Samochód Kfz. 13 – ujęcie lewego boku i wnętrza.

Samochód Kfz. 13 wraz z obsługą.
TROCHĘ HISTORII:
Rozpoznawczy samochód pancerny z początku II wojny światowej. Produkowany był w latach 1932–1934 przez zakłady Daimler-Benz na podwoziu samochodu osobowego Adler.
Napędzany były silnikiem benzynowym o pojemności 2,9 litra i mocy 60 KM, co umożliwiało mu maksymalną prędkość na drodze do 70 km/h. Samochód Kfz.13 uzbrojony był w karabin maszynowy MG 13 kal. 7,92 mm.
Jego załogę stanowiło dwóch ludzi (dowódca i kierowca).
 DANE TECHNICZNE:
Silnik:         gaźnikowy, poj. 2,9  (60 KM)
Pancerz:    8mm
Długość:    4200 mm
Szerokość: 1700 mm
Wysokość: 1460 mm
Masa:        2100 kg
Prędkość:  po drodze: 70 km/h
Zasięg:      300 km
Uzbrojenie:  1x KM MG 13 lub MG 34 kal. 7.92 mm

Brak komentarzy: