Czołg średni PzKpfw IV (Revell)


Po krótkiej przerwie wracam do tematu czołgu PzKpfw IV. Od dłuższego czasu zastanawiało mnie jak model tego samego czołgu różni się wykonaniem lub nawet skalowaniem w zależności od producenta.  Poza tym, który (jeśli różnice będą znaczne) producent jest dokładniejszy?  


W pudełku mamy cztery ramki z częściami. Kalkomanie dla dwóch wersji czołgu oraz instrukcję. Jak wspomniałem model zakłada dwa warianty: 20 pancerna dywizja z działań na froncie wschodnim oraz 6 dywizja pancerna z działań na Węgrzech. Ja wybrałem tę pierwsza opcję.


Pierwsza różnica w konfrontacji z Czołg średni PzKpfw IV (Italeri)  to ilustracja wykonania modelu na jego opakowaniach. Dobrą praktyką Italeri jest nadruk na spodzie kolorowej grafiki z wzorcem malowania i nałożenia kalkomanii. Revell ogranicza się do mniej wyraźnej ilustracji czarno-białej w instrukcji. Na pudełku dodaje jedynie dwa zdjęcia ze zbliżeniem na detale gotowego modelu 


Kolejna różnica, tym razem na korzyść Revell'a, to gąsienice. Tutaj mamy ogniwa odwzorowane po obu stronach a nie tylko po zewnętrznej części. 


Ich spasowanie jest bardzo dobre - klei się je łatwo. Mi zostało po jednym ogniwie zapasu z każdej strony. Możliwe, że skleiłem je zbyt luźno, choć nie wydaje mi się. Zakładam zatem, że to celowy zapas.  


Klejąc i malując kolejne elementy widać świetne spasowanie i dosyć dużo szczegółów. Elementy dodatkowego ekwipunku załogi (np. siekiera, klucze) są odlane razem z błotnikami, ale w niczym to nie przeszkadza. Są wyraźnie uformowane i po pomalowaniu nie sprawiają wrażenia nienaturalnie płaskich.


Za minus modelu uznaję lufę wklejaną na stałe, czyli bez możliwości zmiany kąta jej nachylenia. Kilka modeli pancerki już skleiłem i najczęściej taka możliwość w nich była. Tutaj zastosowano rozwiązanie montażu działa na stałe - to moim zdaniem zły pomysł.


Za minus w stosunku do modelu Italeri uznaję brak wylotu lufy działa. Modele producenta o tak dużym doświadczeniu na rynku powinny takie drobiazgi posiadać, szczególnie, że nie jest to raczej jakaś technologicznie trudna sprawa. Raptem jeden mały element więcej. 
Niestety wylot trzeba wydrążyć samemu uważając by nie skrzywić/złamać elementu. 


 wszem nie jest to rzecz trudna, ale wymagająca sporej ostrożności. Kolejną sprawą zasługującą na uwagę jest montaż osłon wierzy. Trzeba uważnie formować kołnierz. Warto skleić i domodelować całość jeszcze na niezwiązanym łączeniu. 


Producent nie dołączył do modelu żadnej figurki (Revell nigdy ich nie dołącza), więc dobrałem jednego czołgistę z zestawu Orion "German panzer soldiers".




Dodatkowo dla pewności w spód wieży wkleiłem podstawkę, na której stoi żołnierz. Wieża pasuje trochę na styk (dosyć mocno trzeba ją osadzić a nawet poszerzyć otwór na nią w pancerzu), więc chciałem uniknąć jej częstego zdejmowania.  


Faktycznie zbliżając się już ku końcowi budowy modelu można stwierdzić, że jest lepiej (dokładniej) wykonany niż ten z Italeri. Elementy pasują do siebie prawie idealnie (szczególnie gąsienice) a i ilość detali wydaje się być większa.

   
Jednym z ostatnich elementów jest wyprowadzenie anteny, której w pudełku brak. Postanowiłem taka zrobić z cienkiego drutu. Z racji przechowywania modeli w małych pudełkach będzie ona trochę wygięta (jakby podczas szybkiej jazdy).


Po złożeniu całości pozostaje nam tylko przyklejenie osłon gąsienic. Tutaj rozwiązanie jest dużo bardziej stabilne niż to zastosowane w Italeri ze względu na dużo większy punkt styku powierzchni klejonej.

Podsumowując: W mojej opinii Revell spisał się dużo lepiej. Za tym modelem przemawia lepsze odwzorowanie historycznej wersji czołgu (Ausf. H), większa ilość detali i dokładniejsze wykonanie gąsienic. Italeri broni się figurkami załogi oraz otworem lufy działa....Modele są podobnych gabarytów, więc zarzutu nietrzymania wymiaru nie można postawić nikomu.


GALERIA:


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok przodu i prawej strony.




Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok przodu i prawej strony (zbliżenie).


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok prawej strony.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok tyłu i prawej strony.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok tyłu.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok tyłu i lewej strony.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok przodu i lewej strony.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok przodu.


Model czołgu PzKpfw IV (Revell) - widok z góry.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok przodu.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok przodu (zbliżenie).


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok prawej strony.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok prawej strony.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok tyłu i prawej strony.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok tyłu.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok tyłu i lewej strony.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok lewej strony.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - widok z góry.


Modele czołgu PzKpfw IV (Revell/Italeri) - z monetą dla skali.


TROCHĘ HISTORII:
Panzerkampfwagen  IV – niemiecki czołg średni z okresu II wojny światowej. Początkowo był uzbrojony w krótkolufowe działo kalibru 75 mm, jednak w związku z stratami wynikającymi z konfrontacji z radzieckimi czołgami przezbrojono go w działo długolufowe. Przez kilka miesięcy był najlepszym czołgiem państw osi i jedynym, który mógł nawiązać walkę z czołgami aliantów. Mimo pojawienia się nowocześniejszych czołgów tj. Panzerkampfwagen V Panther i Panzerkampfwagen  VI Tiger to Pz IV do końca wojny był podstawowym czołgiem niemieckim.
Układ jezdny wozu składał się z ośmiu par kół nośnych, połączonych parami w wózki jezdne, zawieszone na półresorach piórowych. Gąsienice spoczywały na czterech parach kół podtrzymujących. Jednostką napędową był 12-cylindrowy silnik w układzie V, typu Maybach pozwalający na rozwinięcie prędkości około 30 km/h.
Uzbrojenie stanowiła początkowo krótkolufowa armata 75 mm oraz dwa karabiny maszynowe MG 34 (jeden w kadłubie i jeden w wieży, z którego w późniejszych wersjach zrezygnowano). 
Ogółem wyprodukowano ponad 8,5 tysiąca egzemplarzy różnych wersji.

Dane techniczne:
Producent:   Friedrich Krupp AG
Załoga:        5
Produkcja:  1938–1945
Silnik:        12-cylindrowy benzynowy Maybach (300 KM)
Pancerz:     15-60 mm
Długość:    7,02 m
Szerokość: 2,88 m
Wysokość: 2,68 m
Masa:         25 - 26 ton
Prędkość:   20 km/h w terenie, 38 km/h na drodze
Zasięg:      130 km w terenie, 200 km na drodze

Uzbrojenie:
- armata 7,5 cm KwK 37 L/24,
- 2x karabin maszynowy MG34


Brak komentarzy: