Samolot MIG 21 Fishbed (Plastyk)


Radzicki samolot myśliwski MIG-21 wykonany w skali 1/72 przez Pruszkowskie Zakłady Tworzyw Sztucznych PLASTYK.  

To samolot produkowany w latach 1959-1987, czyli lata świetności ma już dawno za sobą, ale jest na tyle charakterystyczny dla minionego ustroju, że trudno go nie mieć w kolekcji. 

Mimo to, że jest wiele dokładniejszych produkcji (np. Revell, Eduard, Zvezda, Italeri), mając okazję kupna modelu produkowanego lokalnie za niewiele ponad osiem złotych, postanowiłem skleić akurat tę edycję.   


Z racji bardzo niskiej ceny postanowiłem zrobić dwie wersje samolotu z proponowanych trzech. 


Oba warianty modelu (polskie i rosyjskie siły powietrzne) są w jednolitym metalicznym malowaniu.  


W pudełku znajdźmy dwie ramki z elementami samolotu oraz dwie połowy jego korpusu.
W sumie części jest niewiele dlatego nastawiając się na sklejenie modelu trzeba przyjąć, że większość czasu pochłonie łatanie szpar i ubytków części, a nie samo spajanie elementów.


Oprócz ubytków w tworzywie mi w jednym modelu zdarzył się wyłamany element (zasobnik z rakietami niekierowanymi). Samo pudełko jest zabezpieczone przed otwarciem jedynie przyklejonym na środku małym kawałkiem taśmy. Przy lekkim zgięciu pudełka w transporcie myślę, że łatwo o zawieruszenie się drobnych elementów. Sytuację poprawiłaby na pewno najprostsza i najcieńsza choćby foliówka....    



Kalkomania jest skromna. To albo polskie szachownice, albo czerwone gwiazdy i numery. Próżno szukać oznaczenia dziesiątego pułku (widocznego na froncie opakowania modelu) - a szkoda...

  
Pewne zastrzeżenia można mieć do małej przejrzystości szybki kabiny pilota. Pamiętajmy jednak, że całość to koszt 8-9 złotych i producent w tej cenie nie oferuje zbyt wielu detali, więc może to i dobrze, że niedokładnie widać kokpit...


ZTS słynie raczej z tanich modeli produkowanych na starych nie poprawianych od lat formach. To te same modele, które można było kupić w latach osiemdziesiątych w kiosku. 

Skleiwszy już kilka ich produkcji (patrz Samolot PZL-37 A i B Łoś II (Plastyk) , Samolot PZL P-7a (Plastyk) , Samolot PZL P-7a (Mister Craft) , Samolot PZL P-11C "Łaciata 3" (Plastyk) , Samolot PZL P-11C (Mister Craft) , Samolot RWD14b "Czapla" (Plastyk) , Samolot TS-11 Iskra Bis (Plastyk)) nie jest dla mnie zaskoczeniem turbina silnika sklejanego MIG'a. Przyznaję jednak, że przyzwoicie zrobiony silnik szkoleniowca TS-11 był miłym zaskoczeniem, a przecież to ta sama póła cenowa.

Na grafice powyżej widać zaślepkę silnika odrzutowego radzieckiego myśliwca wykonaną jako plaski talerz i jeśli się dobrze przypatrzeć można dostrzec na nim nacięcia imitujące łopaty. W porównaniu do TS-11 tego samego producenta to przepaść jakościowa.  


Z racji, że pierwszy model kleiłem zgadując, niektóre zapisy instrukcji (posiłkowałem się dokładniejszą instrukcją innej produkcji), próbny model oznaczyłem radzieckimi gwiazdami. Drugi natomiast po dodaniu do niego niewykorzystanego pilota z TS-11 dostał oznaczenia polskie.



Oczywiście kontrolki kokpitu to wielka improwizacja i nie mają nic wspólnego z próbą odwzorowania oryginału.


Po obciążeniu dzioba myśliwca plasteliną, wkleiłem fotel pilota i "silnik". Spasowanie elementów nie jest zaskoczeniem, ale bywa różne w kolejnych egzemplarzach... W pierwszym modelu dziób/radar samolotu był trudny do osadzenia, w drugim już nie.


Przy trochę lepszym oświetleniu widać dosyć specyficzny sinawy kolor tworzywa z jakiego wykonano model. Nie jest to minus samolotu, bo tworzywo nieźle przyjmuje farbę.


Jeśli chcieć by złożyć myśliwiec nie jak go producent wykonał, ale zgodnie ze sztuką - to praca ze szpachlą i papierem ściernym zajęłaby około 70% czasu poświęconego na ten model . 


Figurka pilota, zważywszy na słabą przejrzystość szyby kabiny, po pomalowaniu i lekkim pogrubieniu spłaszczonej fabrycznie głowy prezentuje się nie najgorzej.      


Sam już nie wiem czy silnik nie lepiej było zostawić bez zaklejania zaślepki zgodnie z instrukcją...
Wklejona dalej z czarnym wnętrzem prezentowałaby się chyba lepiej.


Myśliwiec nie jest wymagający co kolorystyki. Całość pokrywa metaliczny pigment z kilkoma ciemno zielonymi akcentami.  


Jak wspomniałem wcześniej trochę problemów nastręcza mało czytelna instrukcja. Elementy w ramce nie są numerowane i żeby dociec rozmieszczenia (szczególnie tych nadobniejszych) części trzeba się odwołać do grafiki przedstawiającej ramkę w całości. Tam poprzez analogię odnajdujemy element wg jego położenia i dopiero wtedy możemy sprawdzić jego oznaczenie i docelowe położenie.
  

Podwozie jest również mocno uproszczone - adekwatnie do ceny ośmiu złotych ;-). 



Duże "mijanie" się elementów można szczególnie zauważyć w przypadku zasobników z paliwem i na spodzie bryły samolotu. W obu przypadkach teoretycznie symetryczne połowy, po złożeniu mocno do siebie nie pasują.... Nie jest to błąd, bo efekt taki otrzymujemy po złożeniu części zgodnie z wskazówkami producenta osadzając wewnętrzne bolce w przeznaczonych na nie miejscach.  


Podsumowując, model jest bardzo wymagający. Potrzeba do niego dużo czasu, cierpliwości, szpachli i papieru ściernego. Z drugiej strony za nie dużą kwotę można sobie stworzyć całą eskadrę myśliwców. Pytanie czy ktoś ma aż takie pokłady spokoju...
Ja w sumie nie żałuję zakupu, ale moje modele nie są wykonane precyzyjnie, tylko raczej jak je wyprodukowano... 


GALERIA 1:



MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z przodu i lewej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i lewej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i prawej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z przodu i prawej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z lewej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. oraz MIG 21 w barwach radzieckich (Muzeum Monino - 1958 r.) - widok z góry.


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. oraz MIG 21 w barwach radzieckich (Muzeum Monino - 1958 r.) - widok od podwozia.




GALERIA 2: 



MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z przodu i lewej strony myśliwca. 


  MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i lewej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i prawej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. (ZTS Plastyk) - widok podwozia  myśliwca. 


MIG 21 w barwach radzieckich (ZTS Plastyk) - widok z przodu i lewej strony myśliwca. 


MIG 21 w barwach radzieckich (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i lewej strony myśliwca. 


MIG 21 w barwach radzieckich (ZTS Plastyk) - widok z tyłu i prawej strony myśliwca. 


MIG 21 w barwach radzieckich (ZTS Plastyk) - widok z przodu i prawej strony myśliwca. 


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. oraz MIG 21 w barwach radzieckich (Muzeum Monino - 1958 r.) - widok z lewej strony myśliwców.


MIG 21 z 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku - 1990 r. oraz MIG 21 w barwach radzieckich (Muzeum Monino - 1958 r.) - widok z prawej strony myśliwców.




TROCHĘ HISTORII:

MiG 21 (oznaczenie natowskie Fishbed) to radziecki samolot myśliwski skonstruowany w latach pięćdziesiątych przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza. Potocznie nazywany był ołówkiem ze względu na swoją charakterystyczną sylwetkę.
Przez ponad cztery dekady był podstawowym samolotem myśliwskim w Polskim Lotnictwie Wojskowym. 
MIG 21 został wycofany z eksploatacji w polskich Siłach Powietrznych oficjalnie 1 stycznia 2004 r. 

Dane techniczne:
Konstruktor:  MiG
Typ:               samolot myśliwski
Konstrukcja: duralowa, półskorupowa,
Załoga:          1 pilot
Produkcja:     1959-1987 / ok. 18 000 sztuk
Napęd:           turboodrzutowy R-11F2S-300
Rozpiętość:    7,15 m
Długość:        13,46 m
Masa wł.:      5350 kg
Prędkość max. 2130 km/h tj. 2,05 Ma
Pułap:            19 000 m
Zasięg:          1100 km

Uzbrojenie:
- 1 dwulufowe działko GSz-23 kal. 23 mm
- podwieszane na 4 węzłach o masie do 2 ton.


Brak komentarzy: