Co jakiś czas wracam do modeli polskiej produkcji z gry bitewnej "Wrzesień 1939". Modele te są w skali 1/72 co uważam za ogromna zaletę, gdyż mogą się nimi cieszyć zarówno gracze jak i modelarze. Dodatkowo, firma First to Fight poruszyła trochę zapomniany moment wybuchu drugiej wojny światowej i tym samym skorzystała z niszy na rynku, bo modele rozchodzą się szybko nie tylko w polskich sklepach modelarskich. Seria miała kilka bardzo ciekawych okazów, które konkurencja przegapiła np. C2P, C4P, 7TP, Fiat 621 etc.
Tradycyjnie dla serii instrukcja malowania i montażu modelu jest wydrukowana na tyle opakowania. Sama instrukcja jest bardzo mała, ale i model niezbyt wymagający (nie liczy dużo elementów). Malowanie wraz z komentarzem w większym formacie znajdziemy również w dołączonej gazetce.
W sumie w pudełku jest jedna ramka z częściami i kilka dodatków. Ciekawostką jest fakt, że kupując czołg w wersji pojazdu dowodzenia z elementów, które otrzymamy wykonamy również jego podstawową wersje. Podobnie jest z ciężarówką Fiat 621 (patrz Ciężarówka Fiat 621 (FtF)
) gdzie wersja odkryta i tak posiada element imitujący plandekę rozpostartą na stelażach.
Za jedyny minus modelu uznaję nowy mechanizm osadzania wieży. Dotąd wieża czołgu miała wypustki, które umożliwiały obracanie nią bez spadania z korpusu czołgu. Tutaj albo nakładamy wieże luźno, albo wklejamy ją na stałe, ewentualnie wymyślamy swoją własna metodę (np. magnes).
Uzbrojenie wieży jest niestety nieruchome. W sumie wersja dowodzenia różni się od podstawowej anteną na pokrywie silnika i karabinem maszynowym w przedziale kierowcy, więc kupując omawiany zestaw można wykonać oba warianty.
Wyposażenie takie jak łopata, czy kilof tradycyjnie jest odlane razem z pancerzem, choć jest to wykonane na tyle precyzyjnie, że przy tak małej skali nie rzuca się w oczy.
Niestety model, który kupiłem miał połamaną antenę w wielu miejscach. Na początku myślałem, że to wina pakowania i za bardzo naprężonych ramek, ale kolejne egzemplarze nie miały już tej wady. Wynika z tego, że zawiniło siermiężne obchodzie się z paczką w transporcie (model zapakowany był tylko w lekko usztywnioną kopertę).
Kalkomanie dołączone do modelu pozwalają wykonać czołg w barwach niemieckich oraz czechosłowackich. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiłem wykonać trzy różne modele.
Będą to dwa modele w wersji niemieckiej tj. jeden jak na powyższym zdjęciu w wersji czołgu dowodzenia, a drugi jako podstawowa wersji konstrukcji tj. czołg lekki wraz z piechotą.
Trzeci model to LT vz. 35 w malowaniu i oznaczeniach wojsk czechosłowackich.
Malowanie bazy zacząłem jak zwykle już w ramce, szczególnie, że farba nie przywiera do tworzywa od razu dokładnie i potrzeba dwóch warstw.
Przed nałożeniem kalkomanii jeszcze tylko kamuflaż i obsadzenie wieży (wkleiłem ją na stałe).
Podsumowując, za 19,95 to bardzo dobry model z kilkoma możliwymi wariantami wykonania przy wykorzystaniu tylko elementów z pudełka (bez żadnych dodatkowo płatnych rozszerzeń).
GALERIA:
Czołg lekki PzKpfw 35(t) w barwach wehrmachtu - ujęcie prawej strony.
Czołg lekki PzKpfw 35(t) w barwach wehrmachtu - ujęcie lewej strony.
Czołg lekki PzKpfw 35(t) w barwach wehrmachtu - ujęcie z tyłu.
Czołg lekki PzKpfw 35(t) w barwach wehrmachtu - ujęcie z przodu.
Czołg lekki LT vz. 35 wraz z niemieckimi żołnierzami w tle - ujęcie prawej strony.
Czołg lekki LT vz. 35 wraz z niemieckimi żołnierzami w tle - ujęcie lewej strony.
Czołg lekki LT vz. 35 wraz z niemieckimi żołnierzami - zbliżenie przodu i lewej strony.
Czołgi lekkie PzKpfw 35(t) i LT vz. 35 (FtF) wraz z figurkami.
Czołgi lekkie PzKpfw 35(t) i LT vz. 35 (FtF) wraz z figurkami (zbliżenie).
TROCHĘ HISTORII:
PzKpfw 35(t) / LT vz. 35 - to czechosłowacki czołg lekki, skonstruowany w 1935 r. przez zakłady Skody. Po upadku Czechosłowacji w marcu 1939 r. czołg wszedł na uzbrojenie Wehrmachtu jako PzKpfw 35(t). Na bazie podwozi PzKpfw 35(t) budowano ciągniki artyleryjskie, czołgi dowodzenia, a także działa samobieżne.
DANET TECHNICZNE:
Typ pojazdu: czołg lekki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4 (dowódca, ładowniczy, strzelec-radiotelegrafista, kierowca)
Produkcja: 1936-1939
Ilość: 434
Silnik: Skoda 4-cylindrowy rzędowy, benzynowy o mocy 120 KM
Długość: 4,9 m
Szerokość: 2,06 m
Wysokość: 2,37 m
Masa: 10,5 tony
Prędkość: 34 km/h na drodze
Zasięg: 190 km na drodze / 120 km w terenie
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4 (dowódca, ładowniczy, strzelec-radiotelegrafista, kierowca)
Produkcja: 1936-1939
Ilość: 434
Silnik: Skoda 4-cylindrowy rzędowy, benzynowy o mocy 120 KM
Długość: 4,9 m
Szerokość: 2,06 m
Wysokość: 2,37 m
Masa: 10,5 tony
Prędkość: 34 km/h na drodze
Zasięg: 190 km na drodze / 120 km w terenie
Użytkownicy: Czechosłowacja, Niemcy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria
Uzbrojenie:
- 3,7 cm KwK 34(t) L/40
- 2 x MG35(t) lub MG37(t)
- 3,7 cm KwK 34(t) L/40
- 2 x MG35(t) lub MG37(t)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz