Samochód pancerny Sd.Kfz. 222 (FtF)




Chyba najciekawszy, najbardziej wyczekiwany w ostatnim czasie przeze mnie model z serii "Wrzesień 1939". Sklejam go na końcu, ponieważ zamówienie w sklepie internetowym producenta zostało pomylone i dostałem w paczce zamiast niego Samochód pancerny Sd.Kfz. 221 (FtF) … 
Właściwy model musiałem dokupić osobno. 


Tył pudełka to tradycyjnie uproszczony schemat malowania i kalkomanii oraz mikro instrukcja montażu. Na szczęście elementy są na tyle duże, że mała instrukcja jest wystarczająco czytelna i budowa modelu nie stwarza żadnych trudności. 


W sumie w pudełku mamy trzy małe ramki z częściami, kalkomanie z dwoma kompletami tablic rejestracyjnych oraz figurkę. 


Części nie jest zbyt wiele, ale model finalnie wygląda dosyć szczegółowo. Nawet podwozie (mimo, że odlane jako jeden element) na prawdę wygląda nieźle.  


W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, gdzie uzbrojenie (szczególnie MG34) potrafiło pękać przy wycinaniu z bardzo grubego mocowania ramki, tutaj działko 2 cm Kampfwagenkanone 30 L/55 jest na tyle masywne, że nie ma mowy o uszczerbku.


Tym razem postać dołączona do pojazdu jest w pozie stojącej. W przypadku Samochód pancerny Sd.Kfz. 221 (FtF) i Samochód pancerny Sd.Kfz. 223 (FtF)  była to taka sama figurka siedząca. W tym modelu producent postarał się o nową formę. 


Figurka jak na model uproszczony i cenę całości poniżej 20 zł robi wrażenie wysoką jakością wykonania. Minusem jest brak podstawki. W przypadku pozy siedzącej jest to oczywiste, ponieważ figurkę można posadzić w / na modelu - natomiast ze stojącą figurką jest trudniej. Plus za to, że jest dobrze odlana i nie przewraca się.

  
Powyżej widać, że mimo jednoelementowej budowy podwozia pojazdu prezentuje się on całkiem nieźle. Nawet tylne błotniki stanowią integralną część podwozia.


Z racji wyczekiwania tego modelu i atrakcyjnej ceny postawiłem od razu zbudować dwa samochody. Szczególnie, że mamy przecież do dyspozycji dwie wersje tablic rejestracyjnych. 


Co do wnętrza, model jest podobnie uszczegółowiony jak pokrewny Samochód pancerny Sd.Kfz. 221 (FtF) i Samochód pancerny Sd.Kfz. 223 (FtF). Znajdziemy tu miedzy innymi MP 38 oraz granaty trzonkowe "stielhandgranate".


W tym przypadku również wnętrze jest mało widoczne po zamontowaniu wieży, jednakże pole widzenia i tak jest większe niż we wspomnianych powyżej wozach pokrewnych. 


Próżno szukać tutaj siatki fototrawionej na wieży - pamiętajmy o niskiej cenie modelu tj. poniżej 20 zł (obecnie producent zrównał cenę modeli starej produkcji z nowymi do około 25 zł) trudno tutaj wymagać takich frykasów.

  
W sumie nie umiem się do niczego przyczepić w tym modelu. Składa się go dobrze i efekt końcowy też cieszy oko. Z racji małej ilości elementów model stanowi spore wyzwanie dla zwolenników dodatkowej waloryzacji. Myślę, że samochód pancerny Sd.Kfz. 222 jest świetnym bazowym modelem do różnych wariacji w temacie od kampanii wrześniowej po działania w Afryce.


Figurka również prezentuje się całkiem dobrze. Malowanie uniformu jest oględnie pokazane na pudełku modelu i nie jest skomplikowane. Gdyby producent dodał podstawkę, z możliwością jej ewentualnego doklejenia to zestaw uznałbym za w pełni kompletny, ale coż nie można mieć od razu wszystkiego. 


GALERIA:



Ubłocone samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie przodu.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie lewego boku.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie tyłu i lewego boku.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie tyłu.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie prawego boku.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie przodu i prawego boku.


Samochody pancerne Sd.Kfz. 222 - ujęcie z dedykowanymi figurkami.


TROCHĘ HISTORII:
Leichter Panzerspähwagen (lekki opancerzony wóz rozpoznania) – seria samochodów pancernych (Sd.Kfz. 221, Sd.Kfz. 222, Sd.Kfz. 223) z napędem na cztery koła, produkowanych w Niemczech w latach 1935–1944.
Przód i boki pojazdów były chronione blachą stalową o grubości 8 mm, natomiast 5 mm blachy chroniły górę i tył pojazdu. Wieżyczka nie była opancerzona od góry. Zastosowano tam siatkę chroniącą tylko przed granatami i lekkimi odłamkami.

Dane techniczne:

Trakcja:      kołowa
Załoga:        3
Produkcja:  1935–1944
Ilość:          2118 sztuk
Silnik:        Horch V8, o mocy 81-90 KM benzynowy, chłodzony cieczą
Długość:    4,8 m
Szerokość: 1,95 m
Wysokość: 1,8 m (ponad 2 m z anteną)
Masa:         4,4 t (bojowa)
Prędkość:   80 km/h (drogi)

Zasięg:       280 km (drogi) / 200 km (w terenie)


Uzbrojenie:
- 2 cm KwK 30 L/55 (2 cm Kampfwagenkanone 30 L/55)
- karabin maszynowy MG 34

Brak komentarzy: