Model marki Revell. Czołg U.S. Army M1A1 Abrams. Założeniem dla tego modelu będzie malowanie w barwach pustynnych a do uzupełnienia zaplanowałem dodać figurki CESAR „Modern US Elite Force” również z umundurowaniem rodem z konfliktu z Zatoki Perskiej (jedno z malowań sugerowanych przez producenta to właśnie czołg z wojny z 2003 r.)
W pudełku znajdują się 4 ramki części. Producent określił skale trudności modelu na 3 tj. powyżej 75 elementów. Ponadto w zestawie są kalkomanie i instrukcja. Instrukcja jak na dosyć niewiele elementów do sklejenia jest obszerna. Plusy instrukcji to dokładne i duże grafiki obrazujące poszczególne etapy montażu modelu oraz wielojęzyczne tłumaczenia objaśnień i kolorów farb. W leopardzie Czołg
Leopard 2 A4 (Revell) nie było to aż tak czytelne…
Klejenie elementów podwozia Abrams’a jest raczej proste. To tylko podwójne koła prowadnic doklejone do bryły podwozia. Brak detali najprawdopodobniej spowodowany jest tym, że górną część tego etapu i tak zasłoni pancerz.
Montaż gąsienic jest prosty i przyjemny. Elementy są idealnie spasowane i wymierzone. Ilość części też dokładnie wyliczono. Nie ma obawy jak w Leopardzie, że odstęp pomiędzy ogniwami, które kleimy na końcu będzie do zamaskowania. Nie ma tez obawy, że zabraknie części, bo twardy plastik wystrzeli z ramki przy wycinaniu. Zarówno materiał jak i wykonanie części są na bardzo wysokim poziomie.
Przy malowaniu mam tylko jedna uwagę: Malując pędzlem kilka warstw żeby zakryć jasną farbą ciemne tworzywo nie unikniemy smug. Rozcieńczalnik nie jest pomaga do końca. Rozwiązaniem jest oczywiście aerograf, tylko czy jest to wydatek niezbędny dla nas. Jeśli ktoś chce mieć gładką powierzchnię farby nałożoną na model aerograf wskazany. Jeśli malujesz modele dla siebie i klika smug nie przeszkadza Ci a wręcz pomaga „postarzeć” materiał nadając mu fakturę ciężkiego tworzywa to składaj modele jak ja – dla czystej przyjemności. Środkami jakie masz bez przerostu formy nad treścią, bo chodzi przecież o relaks i odstresowanie się w konstruktywny sposób a nie o medale na zawodach.
Montaż wieżyczki. Bryła wieżyczki jest bardzo dobrze spasowana z korpusem. Brak jakichkolwiek luzów jak to miało miejsce w przypadku wcześniejszego modelu. Nie ma możliwości bezwiednego obrotu wieżyczki. Biorąc pod uwagę, że dojdzie sporo elementów dodatkowych na górze czołgu sugerowałbym delikatne obracanie wieżyczką. Trzeba odrobinę siły w to włożyć, a elementy wyposażenia są delikatne – szczególnie stelaż.
Detale. Na jasnym ubarwieniu modelu efekt wash jest bardzo wyrazisty i przyznam szczerze na Abrams’ie szczególnie mi się podoba. Postarza materiał i dodaje mu ciężkości. Myślę, że drugi wariant malowania tj. IFOR bazujący na zielonym ubarwieniu daje o wiele mniej ciekawy efekt. Jako, że na zasobnikach zmontowanych na wieżyczce aż się prosiło o jakiś dodatkowy ekwipunek dodałem jedno koło napędu i elementy z zestawu Revella. Chyba wyszło nie najgorzej…
Kalkomanie do modelu, choć nie jest ich dużo, są całkiem ciekawe (szczególnie w wersji pustynnej). Na przykład żargonowy napis na lufie „all about da bonnes”… Ze względu na średnicę lufy nie jest łatwo kalkomanie nałożyć na obie jej strony. Bardzo łatwo przy nakładaniu kolejnej można uszkodzić wcześniejsze, ewentualnie je nawet odkleić przypadkiem i zgubić. Trzeba naprawdę bardzo uważać.
Jak wspomniałem na początku do M1A1 przeznaczałem, jako uzupełnienie, 5 figurek Caesar – „Modern US Elite Force” z pustynnym malowaniem. Efekt końcowy wydaje się być zadowalający.
Zestaw „Elite force” w trakcie malowania
Klika słów historii:
M1 Abrams – to amerykański czołg podstawowy. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 1980. Czołg został nazwany imieniem generała Creightona Abramsa.
M1 Abrams został zaprojektowany przez korporację Chrysler Defence (przejętą przez General Dynamics). W roku 1985 rozpoczęto produkcję modelu M1A1, w którym zmieniono uzbrojenie. W roku 1988 do produkcji został wdrożony model M1A1HA (Heavy Armor) w którym wzmocniono opancerzenie poprzez montaż z przodu kadłuba oraz z przodu wieży nowego pancerza, którego jednym z elementów składowych są płyty ze stopu zubożonego uranu.
Czołgi typu Abrams zostały, pierwszy raz, użyte bojowo w czasie operacji „Pustynna Burza”. Około 1800 czołgów M1A1 udało się zniszczyć wiele Irackich T-55. Jedynie 19 Abramsów zostało wyłączonych ze służby z powodu uszkodzeń odniesionych w boju (nie było ofiar wśród załogi oprócz jednego przypadku podczas ostrzału dwóch Abramsów nawzajem).
Głównym uzbrojeniem wariantów M1A1 i M1A2 jest gładkolufowe działo M256 120 mm, zaprojektowane przez niemieckie zakłady Rheinmetall, na które fabryka General Dynamics dostała licencję. Szybkostrzelność wynosi 9 strzałów na minutę.
Ponadto czołg Abrams jest wyposażony w trzy karabiny maszynowe:
- 12,7 mm karabin maszynowy M2 zamontowany przy włazie dowódcy. Karabin ten posiada celownik o 3-krotnym powiększeniu- 7,62 mm karabin maszynowy M240 zamontowany przy włazie ładowniczego na ruchomym wózku
- 7,62 mm karabin maszynowy M240 sprzężony i umieszczony współosiowo z głównym działem.
Ponadto na wieży zamontowane są także dwie wyrzutnie granatów dymnych, a silnik może być użyty w celu postawienia zasłony dymnej.
M1 Abrams jest zasilany przez silnik turbowałowy Avco Lycoming AGT-1500C (4 biegi w przód i 2 w tył) o mocy 1103 kW (1500 KM). Dzięki niej, Abrams osiąga prędkość około 67 km/h na nawierzchni utwardzonej i około 48 km/h w terenie. Silnik turbowałowy czołgu Abrams jest zdolny do pracy na oleju napędowym, paliwie rakietowym, niskooktanowej benzynie a nawet na wysokoprocentowym alkoholu.
Dane techniczne
Napęd: silnik turbowałowy AGT-1500C o mocy 1500 KM
Pancerz: warstwowy (typu Chobham) + reaktywny
Długość: 9,83 m (M1A1)
Szerokość: 3,65 m
Wysokość: 2,44 m (M1A1)
Prześwit: 0,48 m (M1, M1A1) / 0,43 m (M1A2)
Masa bojowa: 54,500kg (M1) / 57,100kg (M1A1) / 62,500kg (M1A2)
Prędkość: 72,42 km/h (M1) / 66,77 (M1A1)
w terenie: 48,3 km/h
Zasięg : 498 km (M1) / 465 km (M1A1)
Pancerz: warstwowy (typu Chobham) + reaktywny
Długość: 9,83 m (M1A1)
Szerokość: 3,65 m
Wysokość: 2,44 m (M1A1)
Prześwit: 0,48 m (M1, M1A1) / 0,43 m (M1A2)
Masa bojowa: 54,500kg (M1) / 57,100kg (M1A1) / 62,500kg (M1A2)
Prędkość: 72,42 km/h (M1) / 66,77 (M1A1)
w terenie: 48,3 km/h
Zasięg : 498 km (M1) / 465 km (M1A1)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz