HARMONOGRAM PRACY:
28 czerwca 2016 r. – otwarcie
29 czerwca 2016 r. – bryła samochodów
30 czerwca 2016 r. – malowanie i wyposażenie
1 lipca 2016 r. – wieże i kończenie modelu
2 lipca 2016 r. – figurki do zestawu
3 lipca 2016 r. – zakończenie prac
OPIS:
Przyszła kolej tym razem na samochód pancerny w wersji WZ.34 I i II. Oba polskiej marki FtF. Jak przystało na serię modele składają się z niewielkiej ilości elementów, a całość to raptem jedna ramka plus karoseria. Standardowo w pudełku znajdziemy wyschnięty klej i wykałaczkę. Zestawy nie zawierają kalkomanii (jak zawsze w przypadku polskich pojazdów).
O dziwo ramka w obu modelach zawiera obie bronie tj. zarówno działko 37 mm jak i karabin maszynowy… dwie pary tylnych drzwi, a modele różnią się głownie karoserią (czyli elementem spoza omawianej ramki – patrz rysunek powyżej).
Oczywiście zarówno instrukcja montażu, jak i uproszczona instrukcja malowania znajdują się na tylnej stronie pudełka. To już standard producenta.
Grafiki obrazujące malowanie dokładniej znajdziemy w dołączonej gazetce z rysem historycznym.
Niestety plastyk jest dosyć twardy dlatego trzeba bardzo uważać na drobne części przy ich wycinaniu / obróbce. Przykładem są haki odlane razem z pancerzem pojazdu oraz układ jezdny odlany w jednym kawałku. Resory, jako dość cienkie elementy, potrafią pęknąć przy odcinaniu od grubej ramki. Oczywiście można je ponownie skleić, ale lepiej po prostu uważać i nie robić sobie kłopotu. Najbardziej wyczulam jednak przy reflektorach. Zbyt grube łączenia wymagają trochę siły przy wycinaniu i wtedy odpryskują
Wiele elementów pasuje na wcisk i można je zamontować wręcz bezklejowo. Są świetnie spasowane.
Wieże można dowolnie obracać, natomiast broń nie posiada żadnej regulacji kąta nachylenia.
Podsumowując, modele dobrze się składa i mogą cieszyć oko. Trudno uwierzyć, że to pojazdy tylko do gry, bo modelarze też mogą z nich mieć sporo frajdy.
GALERIA:
TROCHĘ HISTORII:
W związku z wadami konstrukcji samochodów pancernych wz. 28 (słabe zdolności terenowe napędu półgąsienicowego i niska prędkość) postanowiono przebudować je na pojazdy kołowe.
Przy modyfikacji postanowiono wykorzystać podzespoły pochodzące z samochodu ciężarowego Ciężarówka Fiat 621 (FtF).
- Samochód pancerny wz. 34, w którym zamieniono mechanizm gąsienicowy mostem od Fiat 614.
- Samochód pancerny wz. 34-I, w którym zastosowano polski silnik Fiat 108.
- Samochód pancerny wz. 34-II, w którym zastosowano nowocześniejszy silnik od Fiata 108-III.
Kadłub WZ 34 wykonano z płyt walcowanych ze stali chromoniklowej. Płyty miały grubość od 6 do 8 mm. Łączone były ze sobą za pomocą kątowników, śrub i nitów. W kadłubie wycięto kilka otworów służących do obserwacji oraz wentylacji. Największy otwór obserwacyjny, przeznaczony dla kierowcy, znajdował się z lewej strony przedniej ściany pojazdu. Otwór ten osłaniano pokrywą z tzw. peryskopem pryzmatycznym.
Na lewej, bocznej ścianie kadłuba umieszczone były drzwi dla kierowcy. Drugie drzwi znajdowały się w tylnej płycie kadłuba. Korzystał z nich dowódca-strzelec. Drzwi kierowcy oraz dowódcy zamykane były od wewnątrz.
Kadłub samochodu pancernego wz. 34 nie miał żadnego opancerzenia od dołu. W przedziale bojowym podłoga wykonana była z drewnianych desek ułożonych bezpośrednio na ramie.
DANE TECHNICZNE:
Trakcja: kołowa
Załoga: 2
Produkcja: 1934-1938
Pancerz: płyty pancernych, walcowanych o grubości 6 – 8 mm
Długość: 3,62 m
Szerokość: 1,91 m
Wysokość: 2,20 m
Masa: 2,1 t
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 250 km (po drogach) / 150 km (w terenie)
Uzbrojenie: działko Puteaux SA 1918 kal. 37 mm (z zapasem amunicji 96-100 naboi)
albo karabin maszynowy Hotchkiss wz. 25 kal. 7,92 mm (z zapasem amunicji 2000 naboi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz