Szukając najbardziej charakterystycznego czołgu brytyjskiego z okresu drugiej wojny światowej najczęściej nasuwa się nazwa Churchill. Dziwne to bo czołg nie zasłużył się w walce, a sam patron mówił, że podobno czołg ma więcej wad niż on sam…
Pomimo tego, zapewne ze względu na wyróżniającą go sylwetkę to właśnie on zapada w pamięci. Dziwne jest zatem, że znalezienie modelu w skali 1:72 jest bardzo trudne. Po kilku nieudanych próbach zdecydowałem się na inny ciekawy projekt tj. czołg pościgowy Cromwell. Ten lżejszy pojazd będę chciał uzupełnić brygadą spadochronową w barwach RED DEVILS.
Pomimo tego, zapewne ze względu na wyróżniającą go sylwetkę to właśnie on zapada w pamięci. Dziwne jest zatem, że znalezienie modelu w skali 1:72 jest bardzo trudne. Po kilku nieudanych próbach zdecydowałem się na inny ciekawy projekt tj. czołg pościgowy Cromwell. Ten lżejszy pojazd będę chciał uzupełnić brygadą spadochronową w barwach RED DEVILS.
W pudełku mamy trzy ramki części, z czego jedna to napęd, a pozostałe zawierają raczej większe odlewy. Detali czy elementów foto brak. Szczegóły są „wytłoczone” na większych elementach. Skromne kalkomanie to głównie amerykańskie barwy w dwóch wariantach….
Podwozie skleja się dobrze. Tutaj Revell pokazuje przewagę nad UM w kwestii spasowania kół napędu. Chyba nie da się tego skleić krzywo lub źle spasować. Co jednak nie znaczy, że całościowo uznaję wyższość tej marki na ukraińską. Obie produkcje mają swoje atuty… każda inne.
Malowanie to głownie „olive drab” potraktowane wodą dla postarzenia materiału. Sam jestem zdziwiony mocnym efektem nieregularnego zabrudzenia i zmatowienia, może to dla tego, że to resztka farby…
Wieża niestety nie przewiduje ruchomej lufy. Zawiasy są zbyt płytkie żeby zamocować „na click” armatę. Standardowo sama wieża obraca się bez problemu.
Kolejny krok to przecinak do zasieków. Ten element postanowił urozmaicić o błoto i trawę… Pierwszy raz zastosowałem takie „brudzenie” i wykorzystałem do tego po prostu drobną posypkę i farbę imitującą błoto. Efekt wyszedł jak dla mnie zadowalająco….
Mając prawie gotowy czołg warto nadmienić, że Cromwell to jeden z nielicznych modeli gdzie gąsienice są praktycznie ostatnim montowanym elementem (tuż przed kalkomaniami).
W kolejnym kroku mamy już tylko do nałożenia kalkomanie i gotowe. Wybrałem wersję dla formacji 2 Batalionu Regimentu zwiadu Walijskiej Dywizji Pancernej (Normandia, lato 1944 r.)
Jeszcze zanim galeria zanim pojawi się gotowego modelu uznałem, że do pełni zestawu warto dodać figurki spadochroniarzy. Wybór padł na zestaw Italeri nr 6034:
Wybrałem dziesięć figurek z najodpowiedniejszymi, moim zdaniem, pozami:
Poniżej efekt:
Podsuwanie i galeria Cromwella z figurkami.
Plusy: montaż, spasowanie części, sylwetka modelu.
Minusy: nieruchome działo (rzadkość w modelach Revella…).
Trochę historii:
A27M Cruiser VIII Cromwell – brytyjski czołg pościgowy nazwany na cześć Olivera Cromwella, był to jeden z bardziej udanych brytyjskich czołgów pościgowych. W końcowym okresie II wojny światowej w niektórych jednostkach brytyjskich zastąpił amerykańskie czołgi M4 Sherman (Czołg
średni M4A1 SHERMAN (UM) ).
Chrzest bojowy Cromwelli odbył się w czerwcu 1944, w czasie operacji Overlord. Były one chwalone za swoją szybkość i niską sylwetkę. Największą wadą tych czołgów był słaby pancerz. negatywnie. Jego grubość i amerykańskiego Shermana były porównywalne, ale płyta pancerna Shermana była bardziej pochylona i lepiej wyprofilowana.
Chrzest bojowy Cromwelli odbył się w czerwcu 1944, w czasie operacji Overlord. Były one chwalone za swoją szybkość i niską sylwetkę. Największą wadą tych czołgów był słaby pancerz. negatywnie. Jego grubość i amerykańskiego Shermana były porównywalne, ale płyta pancerna Shermana była bardziej pochylona i lepiej wyprofilowana.
Ciekawostka: Czołgi typu Cromwell, znajdowały się także na uzbrojeniu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Znalazły się tam na wyposażeniu 10 Pułku Strzelców Konnych, walczącego w składzie 1 Dywizji Pancernej 1 Korpusu.
Dane techniczne:
Silnik Rolls-Royce Meteor, benzynowy o mocy 600 KM
Pancerz < 76 mm
Długość 6,35 m
Szerokość 2,91 m
Wysokość 2,83 m
Masa 28 ton
Prędkość 64 km/h (po szosie) / 29 km/h (w terenie)
Zasięg 280 km
Pancerz < 76 mm
Długość 6,35 m
Szerokość 2,91 m
Wysokość 2,83 m
Masa 28 ton
Prędkość 64 km/h (po szosie) / 29 km/h (w terenie)
Zasięg 280 km
Uzbrojenie:
- armata 75 mm
- 2× karabin maszynowy Besa 7,92 mm
- armata 75 mm
- 2× karabin maszynowy Besa 7,92 mm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz