Czołg Cromwell Mk.IV (Revell)





Szukając najbardziej charakterystycznego czołgu brytyjskiego z okresu drugiej wojny światowej najczęściej nasuwa się nazwa Churchill. Dziwne to bo czołg nie zasłużył się w walce, a sam patron mówił, że podobno czołg ma więcej wad niż on sam…
Pomimo tego, zapewne ze względu na wyróżniającą go sylwetkę to właśnie on zapada w pamięci.  Dziwne jest zatem, że znalezienie modelu w skali 1:72 jest bardzo trudne. Po kilku nieudanych próbach zdecydowałem się na inny ciekawy projekt tj. czołg pościgowy Cromwell. Ten lżejszy pojazd będę chciał uzupełnić brygadą spadochronową w barwach RED DEVILS.

IN box zestawu 03191.
W pudełku mamy trzy ramki części, z czego jedna to napęd, a pozostałe zawierają raczej większe odlewy. Detali czy elementów foto brak. Szczegóły są „wytłoczone” na większych elementach. Skromne kalkomanie to głównie amerykańskie barwy w dwóch wariantach….

Podwozie czołgu Cromwell.
Podwozie skleja się dobrze. Tutaj Revell pokazuje przewagę nad UM w kwestii spasowania kół napędu. Chyba nie da się tego skleić krzywo lub źle spasować. Co jednak nie znaczy, że całościowo uznaję wyższość tej marki na ukraińską. Obie produkcje mają swoje atuty… każda inne.

Malowanie napędu.
Malowanie to głownie „olive drab” potraktowane wodą dla postarzenia materiału. Sam jestem zdziwiony mocnym efektem nieregularnego zabrudzenia i zmatowienia, może to dla tego, że to resztka farby…

Malowanie bryły czołgu.
Wieża niestety nie przewiduje ruchomej lufy. Zawiasy są zbyt płytkie żeby zamocować „na click” armatę. Standardowo sama wieża obraca się bez problemu.

Montaż wieżyczki (zdjęcie bez lampy).
Kolejny krok to przecinak do zasieków. Ten element postanowił urozmaicić o błoto i trawę… Pierwszy raz zastosowałem takie „brudzenie” i wykorzystałem do tego po prostu drobną posypkę i farbę imitującą błoto. Efekt wyszedł jak dla mnie  zadowalająco….

Montaż działa Cromwell’a.

Zbliżenie Cromwella z zainstalowaną wieżą.

Zbliżenie efektu obłocenia czołgu.
Mając prawie gotowy czołg warto nadmienić, że Cromwell to jeden z nielicznych modeli gdzie gąsienice są praktycznie ostatnim montowanym elementem (tuż przed kalkomaniami).
W kolejnym kroku mamy już tylko do nałożenia kalkomanie i gotowe. Wybrałem wersję dla formacji 2 Batalionu Regimentu zwiadu Walijskiej Dywizji Pancernej (Normandia, lato 1944 r.)

Cromwell – ujęcie prawego boku.

Cromwell – ujęcie lewego boku.
Jeszcze zanim galeria zanim pojawi się gotowego modelu uznałem, że do pełni zestawu warto dodać figurki spadochroniarzy. Wybór padł na zestaw Italeri nr 6034:



Pudełku zestawu Italeri.
Wybrałem dziesięć figurek z najodpowiedniejszymi, moim zdaniem, pozami:

Figurki w trakcie malowania pędzlem.
Poniżej efekt:

Pomalowane figurki RED DEVILS.
Podsuwanie i galeria Cromwella z figurkami.
Plusy: montaż, spasowanie części, sylwetka modelu.
Minusy: nieruchome działo (rzadkość w modelach Revella…).

Zestaw Cromwell z figurkami (ujęcie z prawej strony).

Zestaw Cromwell z figurkami (ujęcie z tyłu).

Zestaw Cromwell z figurkami (ujęcie z lewej strony).

Zestaw Cromwell z figurkami (ujęcie z przodu).

Zestaw Cromwell z figurkami (ujęcie z góry).
Trochę historii:
A27M Cruiser VIII Cromwell – brytyjski czołg pościgowy nazwany na cześć Olivera Cromwella, był to jeden z bardziej udanych brytyjskich czołgów pościgowych. W końcowym okresie II wojny światowej w niektórych jednostkach brytyjskich zastąpił amerykańskie czołgi M4 Sherman (Czołg średni M4A1 SHERMAN (UM) ).
Chrzest bojowy Cromwelli odbył się w czerwcu 1944, w czasie operacji Overlord.  Były one chwalone za swoją szybkość i niską sylwetkę. Największą wadą tych czołgów był słaby pancerz. negatywnie. Jego grubość i amerykańskiego Shermana były porównywalne, ale płyta pancerna Shermana była bardziej pochylona i lepiej wyprofilowana.
Ciekawostka: Czołgi typu Cromwell, znajdowały się także na uzbrojeniu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Znalazły się tam na wyposażeniu 10 Pułku Strzelców Konnych, walczącego w składzie 1 Dywizji Pancernej 1 Korpusu.
Dane techniczne:
Silnik         Rolls-Royce Meteor, benzynowy o mocy 600 KM
Pancerz     < 76 mm
Długość       6,35 m
Szerokość     2,91 m
Wysokość     2,83 m
Masa           28 ton
Prędkość     64 km/h (po szosie) / 29 km/h (w terenie)
Zasięg         280 km
Uzbrojenie:
- armata 75 mm
- 2× karabin maszynowy Besa 7,92 mm

Brak komentarzy: